Peffkurs 2 våren 2023

19 april, 2023 av Benjamin Taftesund

Peff 2 kurs Sterkerud speiderhytte

Helga 14. – 16. april var det samlet 20 speidere fra tre ulike kretser, inkludert Bergensspeidere, samt FA og FSK speidere.

Været viste seg ikke fra den beste siden, og det var både is, gjørme og regn, som gjorde det til en utfordrende kveld for en del. Vel fremme ved hytta og etter at telt og gapahuker var satt opp, hengekøyer hengt opp, så var det leirbål inne på hytta for å varme de opp før de skulle finne soveposene sine.

Lørdag startet med flaggheis og frokost før vi tok for oss en del punkter som er nyttige når man skal planlegge en dagstur med patruljen. Rundt lunsj tok en av veilederne med seg en fra hver patrulje for å handle inn til middag, som speiderne skulle lage på dagsturen. De trakk et på forhånd bestemt sted, og fikk utdelt kart og planleggingsskjema som de da måtte bruke for å finne en egnet rute til stedet, fordele utstyr og ansvar, og planlegge innhold for turen. Et par av patruljene planla å ta et merke i løpet av turen, andre lage sanger og lære bort nye leker til hverandre. Ikke alle kom frem til planlagt sted, en patrulje tok feil ved første stikryss omtrent 100 meter fra start, og fikk gleden av å komme tilbake til start med 2 km gått. Alle fikk laget seg middag, og det var god stemning blant speiderne. Noen utfordret seg ekstra med å skulle pakke ned brenner med begge hendene gaffa sammen. Dessverre fikk vi også en skadet speider som var uheldig i forbindelse med lek, så en av speiderne dro hjem på søndag etter å ha blitt kjent med helsevesenet, først legevakt og deretter AHUS. Men også med en gips som naturligvis måtte signeres. Lørdag kveld var det speiderne som stod for innholdet på leirbålet.

Søndag var det litt praktisk gjennomgang av brennere og sammenligning av kald og varm gass, og hva som skjer når man slukker brann i bensin med vann. Vi tok også for oss mer rundt sikkerhet på tur og hva som er lurt å tenke på i den forbindelse.
Vi avsluttet med hittegodsauksjon, og det ble satt en ny rekord med samme gjenstand som hittegods, ikke bare en eller to ganger, men hele tre ganger. Det var også ny rekord i antallet gjenstander som speiderne hadde lagt fra seg et sted de ikke husket, og dermed havnet i samlingen med hittegods. Vi veilederne fant ut at neste gang skal vi ha med eget diplom til de som er mest surrete.

Takk til speiderne som holdt ut vær og til tross for at det var kaldt og vått, var en veldig sosial og hyggelig gjeng å ha med seg på tur. Også en stor takk til veilederne, Marius, Benjamin, Jarle og vår veilederlærling Noah, som brukte helga si til å formidle av sine erfaringer og opplevelser, som ble med speiderne ut på tur, og lot de gjøre feil så lenge det ikke var fare for liv eller helse. Uten veilederne hadde det ikke blitt kurs.

Speiderhilsen Paul Henrik
Speiderombud Follo krets