NM 13. juni

14 juni, 2021 av Jarle André Ødegaard

Kl 0930 møttes alle de fire Follopatruljene i Nesparken for et «desentralisert NM», og kl 1000 var NM i gang. Dette var samtidig med alle andre kretsers desentraliserte finale. Opplegget gikk ut på at alle NM-patruljene fikk samme oppgave, men i innledende runde konkurrerte bare de fire Follo-patruljene mot hverandre. Kun den beste gikk videre til superfinale hvor oppgavene i innledende runde ble dokumentert og sendt inn i form av bilder og video til dommere sentralt.

NM var delt i to – før og etter lunsj. Før lunsj skulle de svare på 20 spørsmål, og de løste en pioneringsoppgave der de lagde et minitårn av grillpinner. De bygde også en rettvinklet trekant av raier, med kryss- og vinkelsurringer. I del 2 var oppgaven først å blande pannekakerøre og steke dette. De skulle også lage en liten og en stor pakksekk av en gammel allværsjakke, samt lage en video på 30-60 sekunder med tema fra «speiderloven«. For å få til alle oppgavene måtte alle i patruljen stå på hele veien.

Det var til slutt kretskonkurransens vinner patruljen Bamse fra 1. Jeløy som gikk til superfinalen, og dokumentasjon på deres oppgaver ble sendt inn til NM-arrangøren. Dermed fikk ikke de tre andre patruljene noen offisiell plassering, men de gjorde alle en skikkelig god innsats i årets NM.

Hvem som  vant NM og hvordan det gikk med Bamse fra Jeløy? Resultatet fra superfinalen kommer ikke før om en stund, men saken oppdateres når det er klart.