Follo på roverfemkamp

21 september, 2022 av Stein Ankarstrand

I helgen 16-18. september stilte det tre lag fra to av kretsens roverlag i rovernes NM – Rover-femkampen.

Follo har lange femkamp-tradisjoner, og et lag fra kretsen har vunnet femkampen hele fem ganger, sist i 2018 med et lag fra Drøbak/Frogn.

En roverfemkamp er NM for rovere og har røtter tilbake til 1956. Fra 2021 har femkampen blitt felles for både NSF og KM. Årets femkamp ble arrangert utenfor Bergen. Fra Follo stilte lagene «Fantene» og «Kometkameratene» fra 1. Ås, og «Budt» fra Drøbak/Frogn.

I femkamp er det naturlig nok fem øvelser. Først ut var en teorioppgave der lagene svarer på mange spørsmål. Øvelse 2 er en hemmelig oppgave, som denne gang var på bygge en daVinchi-bro av pinner. Øvelsen var slik at enten klarte man den eller så klarte man det ikke, og de fleste klarte den fint og fikk full pott. Det ble en god start for Follo med Fantene på 4. plass og Budt på 9. plass.
Øvelse 3 er o-løp. Den består av både dag- og nattorientering. Simen fra Budt vant dagorientering og la et godt grunnlag før natt-orienteringen.
Øvelse 4 var en oppgave om arrangøren har laget. Der skulle lagene destillere salt vann til 1/2 dl ferskvann. Etter tre øvelser pluss dagorientering hadde Budt klatret til 6. plass mens Fantene var falt ned til 13. plass og Kometkameratene enda litt lenger ned.

Så kom natta. Kristoffer og Richard fra Budt la ut fra start ca midt blant de startende. Etter en solid gjennomført innsats gjennom natta vant de også natt-orienteringen og sammenlagt orientering! Etter fire fullførte øvelser hadde de riktignok falt ned en plass, men tatt inn masse på teten og lå nå på 7. plass, bare 13 poeng bak ledende lag. Dette var selvsagt svært motiverende foran søndagens eneste og konkurransens siste øvelse – hinderløypa. Etter super innsats klarte Budt til slutt å få en flott 4. plass, mens Fantene endte på 9. plass og Kometkameratene på 30. plass. Super innsats av alle!

Se bilder her (Alle foto: Mads Ankarstrand)